Optimale 'werk' omstandigheden

Herken je één van deze symptonen?
 

  • Hoofdpijn?
  • Vermoeide en/of branderige ogen?
  • Rugklachten na het intensief werken op je beeldscherm?

Dan moet je dit artikeltje zeker lezen...

Met een paar eenvoudige maatregelen kan je tal van dergelijke klachten verhelpen. Je raakt minder snel vermoeid en je werkt een stuk comfortabeler als je:

  • je werkpost goed instelt
  • het scherm goed regelt
  • de juiste werkhouding aanneemt.
Dus: regel je werkpost correct

 

Inrichting van je werkplek

Wie comfortabel wil werken met scherm en klavier, doet als volgt:
 
  • plaats je scherm en je klavier recht voor je
  • plaats je dijen horizontaal en zet je voeten vlak op de grond (voor kleine mensen: er bestaan ook voetsteunen)
  • de hoek tussen boven- en voorarm mag niet kleiner zijn dan 90°
  • de top van het scherm moet zich net onder ooghoogte bevinden
  • je handen en polsen moeten kunnen steunen bij het werk
  • de rugleuning dient een steun te geven ter hoogte van je lende
  • zorg ervoor dat de afstand tussen je ogen en het document, het scherm en het klavier ongeveer gelijk is
  • zet het toetsenbord stabiel en stevig op de werktafel en gebruik de pootjes zodat het een heel klein beetje schuin helt
  • flikkering op het scherm kan je bijstellen door de lichtsterkte van je scherm te verminderen
  • beperk het aantal kleuren – witte achtergrond met zwarte letters is prima
  • gun je ogen regelmatig wat rust door even in de verte te kijken – maar opgelet: niet in een felle lichtbron
  • plaats je scherm loodrecht op het raam om weerkaatsing van de vensters te vermijden (of doe de zonneblinden dicht).

Bewegen, bewegen

Jawel, zelfs achter je beeldscherm kan je nuttige oefeningen uitvoeren. Doe deze oefeningen een paar keer per dag – zeker als het druk is! Voer de oefeningen rustig uit. Rek nooit tot het pijn gaat doen.
  • Rug; Zit rechtop, rechte ruggengraat. Leg je handen in je nek en duw je ellebogen naar achteren. Laat je armen langzaam in je schoot zakken en ontspan je rug.
  • Arm en schouders; Zit rechtop en draai je schouders naar voren. En nu naar achteren.
  • Benen en enkels; Strek één been uit en hef het van de grond. Draai een cirkel met de voet. Herhaal de beweging in tegenovergestelde richting. En nu het andere been en voet.
  • Nek; Zit rechtop terwijl je recht vooruit kijkt. Beweeg het hoofd naar voren. Je hebt nu een onderkin maar dat hoort zo. Vervolgens het hoofd naar achteren bewegen.
  • Vingers; Hou je beide handen recht voor je met de handpalmen naar boven. Plaats de palm van de rechterhand op de vingers van de linkerhand. Duw de vingers van je linkerhand zachtjes naar beneden. Wissel de positie van de handen en herhaal de oefening.
  • Ogen; Kijk iedere 10 minuten weg van het scherm en richt je ogen een tiental seconden op een voorwerp dat zo ver mogelijk weg is. 

 

 

Dans met de muis!

De muis is een handig instrument bij beeldschermwerk. Heb je last van een pijnlijke pols, dan kan dit ook te maken hebben met een verkeerd gebruik van je computermuis. Waar moet je op letten?
  • zorg dat er voldoende ruimte is naast het klavier voor de muisbewegingen
  • plaats de muis zodanig dat je onderarm op de werktafel kan rusten
  • beweeg je hele onderarm bij het bedienen van de muis
  • hou de elleboog stil
  • vermijd zijdelingse bewegingen van de pols
 
 

 

Wat je nog moet weten is:

 
Oogvermoeidheid en hoofdpijn kunnen worden veroorzaakt door
  • verblindend of weerkaatsend licht
  • geen of een slechte bril dragen bij oogafwijkingen
  • slecht opgesteld meubilair
  • te zwak contrasterende tekens
  • te lange werkperiodes op beeldscherm.
Rugklachten kunnen worden veroorzaakt door
  • slecht afgestelde stoel
  • foutief geplaatst klavier en/of scherm
  • te lang in dezelfde houding zitten
 
Geen enkele houding is ideaal als ze te lang wordt aangehouden. Juist daarom is het zo belangrijk dat je bijzondere aandacht hebt voor je werkomgeving en werkgewoonte.
Toegegeven: hiermee is lang niet alles gezegd. Dit zijn natuurlijk maar algemene richtlijnen. 
 

Afdrukken E-mail