Spring naar de inhoud

Wie ben ik?

Oniria is een eenmanszaak ontstaan uit passie voor technologie.

Vandaag doe ik dit voornamelijk als bijberoep. En probeer hier dan ook leuke,  en interessante projecten te verwezenlijken. Of om mensen te helpen die niet weten waar ze terecht kunnen met hun IT-problemen. Ik ben er dus niet op uit om veel klanten of verkoop te hebben. Mijn hoofdberoep laat me toe om financieel gezond te kunnen leven, en mijn bijberoep laat me dus toe om leuke technische zaken aan te pakken.

Bij mij komt de technologie op de eerste plaats, de service naar de mensen op de tweede plaats, en de prijs als laatste. Soms had ik de volgorde graag anders gezien. Doch persoonlijk wil ik dat alles betaalbaar en aanvaardbaar moet zijn voor iedereen. Want technologie staat nooit stil. En ik vind niet dat ik mijn leerschool volledig moeten laten betalen door de klant. Ik ben hier graag eerlijk in, en tracht de gulden middenweg te zoeken tussen wat een klant moet betalen, en wat ik voor eigen rekening neem.

Ben

Ikzelf ben een 45-jarige die al sinds pubertijd gepassioneerd werd door alles wat ook maar enigzins technologisch was. Mijn vader was zelfstandig garagist, dus van kindsaf zat ik tussen de bouten, vonken en olie. Waarschijnlijk zat hij er dan wel voor iets tussen dat mijn interesse nu ook in dit veld ligt? En ik merk nu dat mijn 7-jarig dochtertje dezelfde weg opgaat. Schroevendraaiers, lampen schakelen met de telefoon, camera’s controleren, … het is haar allemaal niet vreemd.
Zou dit dan iets genetisch bepaald zijn? Stuff voor de psychische onderzoekers?

Achtergrond

Door mijn opleiding – elektronica – begon ik met een goeie basis qua techniek. Mijn eindwerk was begin jaren 90 al iets heel high-tech. Namelijk een discobar bestaande uit 80 lampen welk automatisch gestuurd werd door een computer. Geluidsignalen oppikken via analoge ingangen, een computer (Commodore 64 mijn god) ertussen, en via verschillende digitale en analoge uitgangen lichten laten ‘pinken’ op het tempo van de muziek. Dit was allemaal een kwestie van mijn interesse op die leeftijd. Want of je nu een lamp van een discobar of een lamp van een woning schakelt, het is slechts kwestie van waar de lamp hangt.

In 2013 hebben wij een te renoveren woning aangekocht. Een grote meevaller voor een technisch persoon als ikzelf. Want alles qua techniek (electriciteit, klimatisatie, water…) was te vernieuwen. Dus de ideale kans om een van mijn dromen waar te maken, namelijk alles te kunnen sturen met een computer. Vandaag is het zelfs zover gekomen dat de computer beslist wanneer de lichten branden, hij ons vraagt of hij het alarm niet moet activeren, of dat hij zelf het hekken opent in bepaalde situaties.
Verlichting, stopcontacten, alarmcentrale, videobewaking, telefonie… het is allemaal aan elkaar gekoppeld. Kortom, een heel mooie leerschool en een prachtige setup voor demonstraties.
En dit is dan ook iets waar ik me verder in wil verdiepen…

Qua carriere ben ik altijd werkzaam in de IT-wereld. Begonnen in de kleinere IT-bedrijven voor dagdagelijk IT-support, later naar de financiële wereld om support te geven op netwerk en serverniveau. Dus heel veel van mijn kennis en ervaring komt natuurlijk hieruit.

We keep moving forward, opening new doors, and doing things.
Because we’re curious, and curiosity keeps leading us down new paths.

Walt Disney

Techniek

Technologie is een groot begrip. Denk maar aan IT (computers, smartphones…), aan electriciteit (verlichting, motoren voor rolluiken of poorten…), aan klimatisatie (verwarming, koeling, watervoorziening…), videobewaking, weersomstandigheden enz

Mijn persoonlijke passie gaat uit naar de onderlinge connecties van dit alles. Naast het feit dat ik 20 jaar op hoog niveau meedraaide in de financiële netwerken, heeft het me altijd sterk geboeid hoe alles met elkaar praat. En nog meer, hoe je dit in de hand houdt. Daarnaast heeft ook linux een voetje voor bij mij. Los van de technologische voordelen is het financiële zeker niet te verwaarlozen. Waar je bv voor de ene serversoftware vlug zo’n 1.000 euro betaalt, betaal je bij linux 0 euro.
En ik denk dat we allemaal wel graag 1.000 euro uitsparen, niet?

Wat ik veel merk, is dat mensen (niet noodzakelijk bewust) nogal laks gaan over hun documentatie. Op het eerste zicht is dit natuurlijk ook iets waar je weinig aan hebt, tot het moment dat er problemen zijn. Dan heb je er heel veel aan. In veel probleemgevallen spendeer ik meer dan de helft van tijd in het uitzoeken hoe iemand het ooit bedoelt heeft.  Dit omdat de mensen niet de nodige uitleg en documentatie kregen bij de installatie.
Daarvoor dat ik heel veel aandacht schenk om alles goed te documenteren, en al deze documentatie goed toegankelijk maak voor mijn klanten.

Waar het kan, help ik. En waar het niet kan, help ik ook. Door te zoeken naar een oplossing om het wel te laten kunnen. Ik kan gelukkig terugvallen op een pak professionele mensen die dezelfde passie delen..

Samenwerking

Ik werk samen met verschillende zelfstandigen zoals IT-techniekers, electriciens, loodgieters… Dit laat me toe om een garantie te kunnen geven naar klanten toe. Namelijk de garantie dat ik, en dus ook de klant, er niet alleen voor te staat.

Maar niks weerhoudt er me natuurlijk van om samen te werken met andere mensen. Want andere mensen hebben natuurlijk andere ideëen en ervaringen.
En ook de vragen van (potentiele) klanten zetten me direct aan het denken hoe er een antwoord op de vraag kan gegeven worden…

Dus heb jij een technisch probleem waar je geen oplossing voor weet? Stuur me een berichtje via ben@oniria.be.

Educating yourself does not mean that you were stupid in the first place;
it means that you are intelligent enough to know that there is plenty left to learn.

Melanie Joy